Vastgoedprofessionals Woonruimte Werkruimte
Aanbod Over Ad Hoc Contact

De site van Ad Hoc Beheer maakt gebruik van cookies. Dit venster niet meer tonen.

Welke rol speelt leegstaand vastgoed bij startups?

Ad Hoc Nieuws

Welke rol speelt leegstaand vastgoed bij startups?

Inleiding

Sinds 2015 heeft The Green Happiness een werkruimte in bruikleen in hartje Amsterdam. Omdat dit grachtenpand leegstond, hebben zij de kans gekregen om hun bedrijf hier op te starten. Wat begon met het een-op-een geven van voedingsadvies is uiteindelijk uitgegroeid tot The Green Happiness! In een kort interview vertellen Tessa Moorman (The Green Happiness) en Niels Muller (Ad Hoc Beheer) meer over de samenwerking op de Herengracht.

Amsterdam, 20 oktober

Nieuws

The Green Happiness heeft sinds 2015 een werkruimte in bruikleen aan de Herengracht in Amsterdam. Maar hoe is hun bedrijf tot stand gekomen en wat voor rol speelt leegstaand vastgoed hierbij? Tessa Moorman vertelt:

"Samen met Merel ben ik The Green Happiness begonnen. Wij leerden elkaar kennen via de studie Voeding & Diëtetiek. Daarna hebben wij de opleiding orthomoleculaire voeding gevolgd. We leerden meer over natuurvoeding en veganisme, wat toen nog veel meer een geitenwollensokken imago had. We pasten het toe in onze recepten om die kennis in een nieuw jasje te presenteren aan een bredere doelgroep.

Ik ben vervolgens begonnen als diëtiste, Merel was toen al bezig met het delen van recepten op Instagram en Facebook. Het uitgangspunt was: hoe kan je gezond eten op een leuke, makkelijke en lekkere manier? Dit hebben we verder uitgebreid en zodoende is The Green Happiness ontstaan.

Met onze kennis wilden wij meer mensen bereiken en dat lukte niet met alleen persoonlijk advies blijven geven. Toen kwam het idee om van alle smoothie recepten een smoothie e-book te maken om inkomsten te genereren. Vervolgens wilde een vriendin van ons een detoxkuur doen en dit resulteerde uiteindelijk in een detox e-book.

Ons avontuur begon steeds grotere vormen aan te nemen en na het eerste halfjaar gaf onze stagiaire de gouden tip voor een kantoorruimte: ons inschrijven bij Ad Hoc voor een tijdelijke kantoorruimte. Inmiddels zitten wij al 5 jaar op deze toplocatie op de Herengracht. Wij beseffen wel dat deze duur heel uitzonderlijk is, want gemiddeld is het 9 tot 10 maanden dat je op dezelfde plek kunt zitten."

De ruimte die wij beheren zou omgerekend naar reguliere huur minimaal € 3.000,- per maand zijn. Dit soort bedragen wil je als startup liever uitgeven aan de ontwikkeling van je bedrijf. Daarom sloot antikraak zo goed bij ons aan. Natuurlijk moet je dan wel rekening houden met de opzegtermijn van 28 dagen. Maar omdat wij flexibel zijn en in de cloud werken, zorgt zo’n termijn niet voor problemen."

Niels Muller is accountmanager bij Ad Hoc en vertelt over dit pand dat Ad Hoc beheert aan de Herengracht:

"Sinds 2015 beheert Ad Hoc dit prachtige pand aan de Herengracht: eerst voor de vorige eigenaar en sinds mei 2019 voor REB Projects. Het pand ligt op een prachtige locatie, kijkt uit over de gracht en verdient het om straks op een goede manier herontwikkeld te worden.

Op dit moment zit de eigenaar nog in het traject dat de herontwikkelingsplannen worden gemaakt en daarbij de benodigde vergunning aangevraagd worden. Tijdens deze periode willen onze opdrachtgevers graag dat een pand beschermd is, maar we merken ook steeds meer dat onze klanten het belangrijk vinden dat een pand niet leeg staat omdat dit door de omgeving niet als positief wordt ervaren. Wij proberen dan te zorgen voor kwalitatief hoogwaardige invulling en zijn dan ook erg blij met de professionele startups die wij als tijdelijke gebruikers geplaatst hebben, met in het bijzonder The Green Happiness.

Wellicht kunnen een of meerdere startups die in dit pand gevestigd zijn straks wel doorstromen naar reguliere huur. Het gaat in leegstandbeheer vaak over het pand beschermen tegen kraak maar ik denk dat het voor startups en beginnend kunstenaars een enorme mogelijkheid is en er heel veel positiviteit uit leegstandbeheer voort komt."

Deel deze pagina

LinkedIn
Facebook
Twitter